Umiejętności podstawowe posiadają wszyscy bohaterowie, poniżej opisuję ich wpływ na walkę:

Zdolność ataku odpowiada za obrażenia zadawane wrogim jednostkom. Punkty ataku bohatera dodawane są do poziomu ataku poszczególnych jednostek.
Obrona zmniejsza obrażenia otrzymywane przez wojska bohatera podczas bitwy.
Moc odpowiada za skuteczność i czas trwania zaklęć bohatera.
Wiedza jest odpowiedzialna za ilość punktów many bohatera (1 pkt. wiedzy = 10 pkt. many).
Szczęście i morale wpływają na skuteczność jednostek podczas bitwy. W zależności od poziomu jednostki mogą dostawać premie dodatnie lub ujemne.

Poza czterema podstawowymi współczynnikami bohaterowie mogą zdobywać także inne umiejętności. Postać może poznać maksymalnie osiem umiejętności dodatkowych; każda z nich ma trzy poziomy zaawansowania: podstawowy (poziom 1), zaawansowany (poziom 2) i mistrzowski (poziom3).



umiejętność

opis

poziom podstawowy

poziom zaawansowany

poziom mistrzowski

Zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki bohatera przy ostrzale.

+10% do obrażeń

+25% do obrażeń

+50% do obrażeń

Stosowana tylko podczas oblężeń. Zwiększa szybkość strzelania, obrażenia i celność ognia z katapulty.

+1 strzał, dodatkowe obrażenia

+2 strzały, dodatkowe obrażenia

+2 strzały, maksymalne obrażenia

Pozwala przekupywać nieprzyjaciół zgromadzonych w obozach. Im wyższy poziom umiejętności tym więcej żołnierzy dołączy do bohatera.

dołączy 25% żołnierzy

dołączy 50% żołnierzy

dołączy 100% żołnierzy

Daje bohaterowi szansę na opanowanie zaklęcia rzuconego przez wroga podczas bitwy.

20% szans,  zaklęcia do 2 poziomu

30% szans, zaklęcia do 3 poziomu

40% szans, zaklęcia do 4 poziomu

Bohater zwiększa dzienny dochód królestwa.

100 sztuk złota

250 sztuk złota

500 sztuk złota

Zwiększa morale armii. Umiejętność niedostępna dla nekromantów.

+1 punkt morale

+2 punkty morale

+3 punkty morale

Bohater zyskuje dodatkowe punkty ruchu na lądzie.

+10% punktów ruchu

+20% punktów ruchu

+30% punktów ruchu

Podnosi szczęście bohatera podczas walki.

+1 punkt szczęścia

+2 punkty szczęścia

+3 punkty szczęścia

Zwiększa szybkość odzyskiwania punktów magii.

2 punkty magii na dzień

3 punkty magii na dzień

4 punkty magii na dzień

Zwiększa szybkość poruszania się po wodzie.

+50% punktów ruchu

+100% punktów ruchu

+150% punktów ruchu

Po zwycięskiej bitwie pozwala wcielić do swojej armii część pokonanych wrogów pod postacią szkieletów.

10% zabitych jednostek

20% zabitych jednostek

30% zabitych jednostek

Zmniejsza kary przy poruszaniu się po trudnym terenie.

zmniejsza karę o 25%

zmniejsza karę o 50%

zmniejsza karę o 100%

Zwiększa promień widzenia bohatera na mapie przygody.

+1 punkt pola widzenia

+2 punkty pola widzenia

+3 punkty pola widzenia

Umożliwia bohaterowi opanowanie zaklęć poziomu wyższego niż 2.

poznanie zaklęć poziomu 3

poznanie zaklęć poziomu 4

poznanie zaklęć poziomu 5


W zależności od klasy bohaterowie mają różne szanse nauczenia się poszczególnych umiejętności. Poniższa tabela przedstawia umiejętności dodatkowe i szansę na ich opanowanie przez każdą z klas bohaterów. Im większa cyfra, tym większa szansa, że pojawi się możliwość nauczenia danej umiejętności; 0 oznacza, że jest to niemożliwe.

Umiejętność Rycerz Barbarzyńca Czarodziejka Czarnoksiężnik Czarodziej Nekromanta
Łucznictwo 2 3 3 1 1 1
Balistyka 4 3 3 3 3 3
Dyplomacja 3 2 2 2 2 2
Sokole oko 1 1 2 3 3 3
Finanse 3 2 2 2 2 2
Dowodzenie 5 3 1 1 2 0
Logistyka 3 3 2 2 2 2
Szczęście 1 2 3 1 2 1
Mistycyzm 1 1 3 3 4 3
Nawigacja 2 3 4 2 2 2
Nekromancja 0 0 0 1 0 5
Znajd. drogi 3 4 2 2 2 3
Zwiad 2 4 1 4 2 1
Mądrość 2 1 4 5 5 4